Māmiņ, tēti, rūpējies par sevi…

Lidojuma drošības instruktāžās parasti uzsver, ka lidmašīnas avārijas gadījumā skābekļa maska vispirms ir jāuzliek sev, un tikai pēc tam blakussēdētājam, pat ja tas ir savs bērns. Šis princips nekādā veidā nav saistīts ar egoismu vai bērna nemīlēšanu, bet gan ar izpratni par to, ka, lai palīdzētu savam bērnam, vispirms ir jāparūpējas par sevi pašu.

Ir dažas vienkāršas lietas, ko vecāki var darīt, lai ikdienas rūpēs saglabātu labu garīgo un fizisko veselību:

Savu pamatvajadzību (miega, pilnvērtīga uztura, fizisko aktivitāšu) ievērošana ir būtiska divu iemeslu dēļ. Pirmkārt, laba fiziskā veselība un pietiekama atpūta ļauj saglabāt vēsu prātu un adekvāti reaģēt uz emocionāli grūtām situācijām – bērna niķiem, skolas problēmām, savstarpējiem konfliktiem u.c. Otrkārt, veselīga uztura lietošana, izgulēšanās un fiziskās aktivitātes ilgtermiņā ir būtisks priekšnosacījums, lai vecāks pats varētu izaudzināt savu bērnu, un līdz ar to tas ir viens no labākajiem ieguldījumiem ne tikai savā, bet arī bērna nākotnē.
Prioritāšu (svarīgāko lietu) nospraušana var attiekties gan uz ļoti konkrētiem ikdienas darbiem, gan uz situācijām, kurās ir grūti izšķirties, kā labāk rīkoties. Viens no veidiem, kā saprast, kuras lietas ir svarīgākās konkrētajā brīdī, ir veidot darāmo darbu sarakstu un sakārtot tos pēc steidzamības principa. Taču reizēm dzīvē ir situācijas, kad ir grūti izlemt, kas ir labāk un pareizāk – piemēram, kad atsākt strādāt pēc bērna piedzimšanas, kurā skolā pieteikt bērnu, palikt mājās ar slimo pusaudzi vai tomēr doties uz darbu u.tml. Tādos gadījumos ir vieglāk, ja apzinās savas vērtības vai ņem vērā lēmuma ilgtermiņa sekas.
Ikdienas laika plānošana būtiski samazina stresa līmeni gan bērniem, gan pieaugušajiem. Sakārtotai ikdienai ir raksturīga prognozējamība un noteikta struktūra jeb rituāli. Prognozējamību var panākt, piemēram, kopā ar bērnu izveidojot garšīgo un veselīgo ēdienu sarakstu un saplānojot vakariņas nedēļai, kalendārā atzīmējot svarīgos datumus – vecāku sapulces, bērnu koncertus, dzimšanas dienas u.tml. Savukārt noteikta struktūra jeb rituāli ir īpaši būtiski rīta un vakara cēlienos, kad ģimene dodas prom un atgriežas mājās, kā arī brīžos, kad vecāks šķiras no bērna, lai katrs dotos savās ikdienas gaitās.
Bērna iesaistīšana ikdienas pienākumos ir viens no veidiem, kā atvieglot vecākam ikdienas rūpes un tajā pašā laikā veidot bērna piederības izjūtu ģimenei un stiprināt savstarpējās attiecības. Pat trīsgadīgs bērns var palīdzēt veikt vienkāršus mājas darbus, piemēram, aplaistīt puķes, nolikt šķīvjus uz galda vai ielikt savas netīrās drēbes veļas mašīnā. Bērnam kļūstot vecākam var veidot dežūru sarakstu vai vienoties, par to, kurš būs atbildīgs par konkrētiem pienākumiem.
Iepriekšēja sagatavošanās problēmsituācijām nozīmē gan emocionālu, gan praktisku gatavību iepriekš neplānotām situācijām (bērna slimība, neparedzēta aizkavēšanās darbā, salūzusi veļas mašīna u.tml. ). Risinājumi var būt visdažādākie – kopā ar ģimenes ārstu izveidot mājas aptieciņu ar medikamentiem, ko izmantot savas vai bērna slimības gadījumā; veidot sarakstu ar svarīgākajiem tālruņa numuriem neparedzētiem gadījumiem u.c.
Vingrinājumi stresa mazināšanai. Iemācīties atpazīt stresu ir pirmais solis, lai mazinātu tā ietekmi, jo daudzi cilvēki ikdienā tik daudz laika pavada saspringtā stāvoklī, ka ir aizmirsuši, ko nozīmē būt pilnīgi atslābinātam un klātesošam. Daži no pielietotajiem stresa mazināšanas paņēmieniem ir dziļā elpošana, muskuļu atslābināšana, koncentrēšanās uz kādu no savām maņām, kustības, izrunāšanās ar kādu u.c.
Atbalsta tīkla veidošana – tuvinieki, draugi, kaimiņi, darba kolēģi, bērna draugu vecāki un citi var sniegt gan emocionālu, gan praktisku palīdzību. Reizēm mēs pat nenojaušam, cik labprāt cilvēki ir gatavi iesaistīties un palīdzēt. Atbalsta tīklu ir vieglāk veidot arī tad, ja runājam par savām problēmām un tiekamies ar cilvēkiem, kas piedzīvo līdzīgas grūtības, piemēram, vecāki, kas audzina savus bērnus vieni, var savstarpēji kooperēties un uz maiņām pieskatīt savas atvases.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *